مبانی نظری مفاهیم و ابعاد رفتار شهروندی سازمانی (فصل دوم),مباني نظري رفتار شهروندی سازمانی,pdf,مقاله رفتار شهروندی سازمانی,اهمیت رفتار شهروندی سازمانی,پایان نامه رفتار شهروندی سازمانی,رفتار شهروندی سازمانی,doc,پيشينه تحقيق شاخص های رفتار شهرو,,,

بهترین فایل قابل دانلود در موردمبانی نظری مفاهیم و ابعاد رفتار شهروندی سازمانی (فصل دوم) را مشاهده می کنید می توانید در صورت تمایل نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
مبانی نظری مفاهیم و ابعاد رفتار شهروندی سازمانی (فصل دوم)

مبانی-نظری-مفاهیم-و-ابعاد-رفتار-شهروندی-سازمانی-(فصل-دوم)

دانلود مبانی نظری مفاهیم و ابعاد رفتار شهروندی سازمانی (فصل دوم) در 30 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

قسمتهایی از مبانی نظری:
مفهوم رفتار شهروندی:
واژه رفتار شهروندی سازمانی اولین بار به وسیله بتمن و ارگان   (1983) مطرح گردید، ولی این مفهوم از نوشته های بارنارد (1938) در مورد تمایل به همکاری و مطالعات کتز و کان  (1964 و 1966) در مورد عملکرد و رفتارهای خودجوش  و فراتر از انتظارات نقش  ناشی شده است. اصطلاحاتی که در دهه های اخیر برای تشریح چنین رفتار هایی به کار برده شده است عبارت است از: رفتار پیش اجتماعی ، رفتار فرانقشی و خودجوشی سازمانی و عملکرد زمینه ای . هر چند هر کدام از این مفاهیم خاستگاه متفاوتی داشته اند، ولی به طور کلی به مفهوم یکسانی اشاره دارند و آن رفتارشهروندی سازمانی است و منظور آن دسته از فعالیت های مرتبط با نقش افراد در سازمان است که فراتر از انتظارات وظیفه و شرح شغل ، توسط افراد انجام می شود و هرچند که سیستم پاداش رسمی سازمان این رفتارها را شناسایی نمی کند ولی برای عملکرد خوب سازمان مؤثر هستند (کاخکی و قلی پور،1386).
در رفتار شهروندي سازماني به طوركلي آن دسته از رفتارهايي مورد توجه قرار مي گيرد که علي رغم اينکه اجباري از سوي سازمان براي انجام آن ها وجود ندارد، در سايه انجام آن ها از جانب کارکنان، براي سازمان منفعت هايي ايجاد مي شود (Kwantes, 2003).
صاحب نظران رفتار سازمانی در مطالعات خود درباره رفتار شهروندی سازمانی به این نتیجه رسیدند که ارائه ی این گونه رفتارها از سوی کارکنان سازمان، چارچوبی فراهم می کند که مدیران می توانند با مدیریت کردن وابستگی های متقابل بین افراد در داخل یک واحد کاری اولاً باعث کاهش نیاز سازمان برای صرف منابع با ارزش خود به منظور انجام کارهای ساده شوند و با آزاد کردن این منابع با ارزش، به ارتقای بهره وری در سازمان کمک کنند و ثانیاً به واسطه ی آزاد کردن زمان وانرژی، به افراد این امکان را می دهند تا با دقت بیشتری به وظایف خود از جمله برنامه ریزی، حل مسأله و..... بپردازند. ما حصل تمامی آن ها افزایش موفقیت در دستیابی به پیامدهای جمعی است(Raub,2008).
از سویی دیگر، تئوری تبادل اجتماعی اشاره به این موضوع دارد که افراد هنگامی که از فعالیت ها و اقدامات هر موجودیتی سود و منفعت کسب می کنند، خود را متعهد و ملزم به ادای دین می دانند و سعی در جبران و واکنش متقابل دارند. بدین ترتیب اگر کارکنان یک سازمان، حمایت های دریافتی از سازمان خود را مناسب و مطلوب احساس کنند، این احتمال وجود دارد که برای ادای دین خود به سازمان، اقدام به ارائه ی رفتارهای مفید ماند رفتارهای شهروندی سازمانی، رفتارهای مشتری محور، رفتارهای خدمات محور و..... کنند که این خود باعث بهبود عملکرد سازمان می شود (Huang et al,2004).

ابعاد رفتار شهروندی سازمانی
 ابعاد رفتار شهروندی گراهام
گراهام معتقد است رفتار شهروندی به سه نوع مختلف خود را نشان می دهند که شامل اطاعت سازمانی ، وفاداری سازمانی  و مشارکت سازمانی  می شود که هر یک به اختصار توضیح داده می شود:
1-    اطاعت سازمانی: این واژه توصیف کننده رفتارهایی است که ضرورت و مطلوبیتشان شناسایی و در ساختارمعقولی از نظم و مقررات پذیرفته شده اند.شاخص های اطاعت سازمانی رفتارهایی نظیر احترام به قوانین سازمانی، انجام وظایف به طور کامل و انجام دادن مسئولیت ها با توجه به منابع سازمانی است.
2-    وفاداری سازمانی: این وفاداری به سازمان، از وفاداری به خود، سایر افراد و بخش های سازمانی متفاوت است و بیان کننده میزان فداکاری کارکنان در راه منافع سازمانی و حمایت و دفاع از سازمان است.
3-    مشارکت سازمانی: این واژه با مشارکت فعال کارکنان در اداره امور سازمان معنی پیدا می کند،  به حضور در جلسات، به اشتراک گذاشتن عقاید خود با دیگران و آگاهی به مسائل جاری سازمان(Bienstock,2003). مشارکت به طور واقعی سه شکل دارد:
    مشارکت اجتماعی: درگیر بودن فعال کارکنان را در امور سازمان و مشارکت در فعالیت های اجتماعی در سازمان را توصیف می کند(مثل حضور در جلسات غیر اجباری و محترم شمردن مسائل سازمانی و پا به پای آن حرکت کردن).
    مشارکت حمایتی: میل کارکنان به بحث چالش بر انگیز بودن برای بهبود سازمان به وسیله پیشنهاد دادن، ابداع و تشویق دیگر کارکنان به بیان آزادانه عقایدشان را توصیف می کند.
    مشارکت عملی(وظیفه ای): مشارکت کارکنان را که فراتر از استانداردهای مورد نیاز کاری است توصیف می کند. به عنوان مثال، قبول کردن داوطلبانه تکلیف اضافی کار کردن تا دیر وقت برای اتمام پروژه های مهم تر.
                   
 ابعاد رفتار شهروندی ارگان
 ارگان پنج بعد زیر را به عنوان رفتار شهروندی سازمانی بیان کرد:
1-    وظیفه شناسی: شامل رفتارهای داوطلبانه ای است که یک کارمند بیشتر از حداقل الزامات نقش خود در سازمان، از خود نشان می دهد. به عنوان مثال،هنگامی که کارمندی از منزل خود، بعد از اتمام ساعت کاری، به محل کار زنگ می زند وجویای شرایط سازمان می شود، این گونه رفتارها را از خود نشان داده است.
2-    نوع دوستی : به معنای کمک به سایر اعضای سازمان در ارتباط با مشکلات و وظایف سازمانی است. مانند کمک به انجام وظایف همکارانی که حجم کاری بالایی دارند (دعایی وهمکاران،1389).
3-    فضیلت مدنی : بعد سوم رفتار شهروندی که فضیلت مدنی نام دارد، شامل رفتارهایی از قبیل حضور در فعالیت های فوق برنامه و اضافی آن هم زمانی که این حضور لازم نباشد، حمایت از توسعه و تغییرات ارائه شده توسط مدیران سازمان و تمایل به مطالعه کتاب، مجلات وافزایش اطلاعات عمومی و اهمیت دادن به نصب پوستر و اطلاعیه در سازمان برای آگاهی دیگران می شود. بر این اساس یک شهروند سازمانی خوب نه تنها باید از مباحث روز سازمان آگاه باشد، بلکه باید درباره ی آنها اظهار نظر کند و در حل آنها نیز مشارکت فعالانه داشته باشد.
4-    جوانمردی : جوانمردی چهارمین بعد رفتار شهروندی است که بر شکیبایی در برابر موقعیت های مطلوب ومساعد، بدون اعتراض، نارضایتی وگلایه مندی اشاره می کند (رامین مهر وهمکاران،1388).
5-    احترام  وتکریم: آخرین بعد رفتار شهروندی سازمان احترام وتکریم است.این بعد بیان کننده نحوه ی رفتارافراد باهمکاران، سرپرستان ومخاطبان سازمان است.
افرادی که در سازمان با احترام وتکریم با دیگران رفتار می کنند دارای رفتار شهروندی مترقی هستند. ارگان بعد از برشمردن این ابعاد، یادآوری می کند که هر پنج بعد رفتار شهروندی ممکن است هم زمان ظهور پیدا نکنند، مثلاً افرادی که ما فکر می کنیم دارای بعد وظیفه شناسی هستند ممکن است همیشه نوع دوست وفداکار نباشند ویا اینکه برخی از این ابعاد، مانند نوع دوستی و وظیفه شناسی تاکتیکی برای تحت فشار قرار دادن مدیران سازمان باشد(Costro,2004).

قسمتهایی از پیشینه پژوهش:
  بهاري فر و جواهري كامل (1389) در پژوهشی با عنوان ' بررسي پيامدهاي ارزش هاي اخلاقي سازمان (با مطالعه عدالت سازماني، تعهد سازماني و رفتار شهروندي سازماني)' تلاش کردند تا به بررسي پيامدهاي ارزش هاي اخلاقي سازمان (عدالت سازماني، تعهد سازماني، رفتار اخلاقي و رفتارهاي شهروندي سازماني) و روابط بين آن ها بپردازند. نتايج مقاله نشان مي دهد که ارزش هاي اخلاقي سازمان به طور مثبتي بر عدالت رويه اي و عدالت توزيعي تاثير دارد. عدالت رويه اي و عدالت توزيعي نيز به طور مثبتي بر تعهد سازماني كاركنان تاثير دارد. تعهد سازماني به طور مثبتي بر رفتار اخلاقي كاركنان تاثير مي گذارد. هم چنين رفتار اخلاقي نيز به طور مثبتي بر بعد جوانمردي و بعد نوع دوستي رفتارهاي شهروندي سازماني تاثير مي گذارد.

فهرست مطالب مبانی نظری مفاهیم و ابعاد رفتار شهروندی سازمانی (فصل دوم) به شرح زیر می باشد:
2-17) مفهوم رفتار شهروندی   
2-18) رویکردهای موجود در تعاریف   
    رفتارهای در نقش و فرانقش   
    تمام رفتارهای مثبت در داخل سازمان    
2-19) ابعاد رفتار شهروندی سازمانی  
2-19-1) ابعاد رفتار شهروندی گراهام   
2-19-2) ابعاد رفتار شهروندی ارگان  
2-19-3) ابعاد رفتار شهروندی پادساکف    
2-19-4) ابعاد رفتار شهروندی بولینو و همکاران  
2-19-5) ابعاد رفتار شهروندی بورمن و همکاران    
2-19-6) ابعاد رفتار شهروندی فارح و همکاران   
2-19-7) ابعاد رفتار شهروندی اسپکتور و فوکس    
2-19-8) ابعاد رفتار شهروندی بورمن و کلمن    
2-20) عوامل تأثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی   
2-21) پیامدها و نتایج رفتار شهروندی سازمانی  
2-22)  سیاست های تشویقی رفتار شهروندی   
2-23) پیشینه تحقیق     
الف) مطالعات انجام شده در داخل کشور    
ب) مطالعات انجام شده در خارج از کشور   
منابع


توجه:هدف ما در سايت نگين فايل کمک به دانشجويان و دانش پژوهان عزيز براي بالا بردن سطح بار علمي آنها مي باشد پس لطفا نگران نباشيد و با اطمينان خاطر اقدام به خريد بفرماييد.


دانلود فایل

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: مبانی نظری مفاهیم و ابعاد رفتار شهروندی سازمانی (فصل دوم) مباني نظري رفتار شهروندی سازمانی pdf مقاله رفتار شهروندی سازمانی اهمیت رفتار شهروندی سازمانی پایان نامه رفتار شهروندی سازمانی رفتار شهروندی سازمانی doc پيشينه تحقيق شاخص های رفتار شهرو

مطالب مرتبط

مبانی نظری مفاهیم و ابعاد رفتار شهروندی سازمانی (فصل دوم)


دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس و اضطراب

مبانی نظری و پیشینه پژوهش روش های تامین مالی و ساختار سرمایه (فصل 2)

برنامه ریزی حسابرسی در موسسات حسابرسی

دانلود طرح توجیهی تولید برس سر و شانه پلاستیکی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بررسي و شناخت سرمایه فکری و ابعاد آن (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش جهت گیری مذهبی و پیدایش اعتیاد (فصل 2)

پاورپوینت بررسی مدیریت دانش و تعاریف آن

دانلود پرسشنامه تعارض کار- خانواده کارلسون و همکاران 2000

مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهش مفاهیم و نظریه های تعارض والد - فرزند (فصل 2)

دانلود پرسشنامه روش های کنار آمدن لازاروس